Kwaliteitsmanagement. Lekker belangrijk.

door | jul 16, 2023 | Blogs

Een tijdje geleden startte ik bij een van mijn klanten en had ik een kennismakingsgesprek met een van de MT-leden. Ik liep zijn kantoor binnen, schudde hem de hand en kreeg direct te horen: “Ik heb hier niet veel tijd voor, ik heb wel iets beters te doen. Nee, iets veel beters.” Letterlijk zijn woorden.

Inmiddels ben ik dit wel gewend in mijn adviseurswerk, gelukkig vind ik dit soort gesprekken juist boeiend. De oorzaak is namelijk snel gevonden waarom kwaliteitsmanagement nog niet zo’n aandacht krijgt binnen deze afdeling. Maar is dat hem aan te rekenen? Ik ben overtuigd van niet. Ik denk dat het hem ontbreekt aan kennis en informatie over wat het hem kan opleveren.

“ISO normen kosten vooral veel tijd.” 

ISO-normen worden vaak als ’taai’ en ‘veel papierwerk’ gezien. Zo ook door deze manager. Hij was overtuigd dat hij de auditgesprekken zo door zou komen. Ik stelde hem de vraag: “Wat vind je wel belangrijk binnen je afdeling?” Hij antwoorden: “Gewoon, de business draaien en geld verdienen, dat gaat al jaren goed!”

Vanuit zo’n gesprek start ik meestal met data inzicht, hoe monitor je je business? Wat zegt deze data? Want datakwaliteit raakt ook kwaliteitsmanagement. Uiteindelijk is het vanuit daar ook te koppelen aan efficiëntere processen, betere overlegstructuren en heldere kwaliteitsdoelstellingen.

Dus, als ‘business draaien en geld verdienen’ je drijfveren zijn dan wil je vooral dat je zeer efficiënte processen hebt zodat je meer geld overhoudt onder aan de streep. Ook wil je je faalkosten tot het minimum beperken. Dit beperk je door first-time-right controles, beperking van het aantal klachten en het meten van klanttevredenheid. Dit is precies het vakgebied van kwaliteitsmanagement. Mooi hè! 

Ik ben overtuigd dat je met kwaliteitsmanagement kan streven naar een optimaal, klantgericht en gezond bedrijf.

Hoe is kwaliteitsmanagement bij jou in de organisatie ingericht? Krijgt het voldoende aandacht? Binnenkort deel ik tips om kwaliteitsmanagement in de gehele organisatie in te bedden. Volg me via LinkedIn of houd de site in de gaten.  

De managementreview… Een ontzettend waardevol “ISO 9001 moetje”

De managementreview… Een ontzettend waardevol “ISO 9001 moetje”

Incl. 7 Praktische tips hoe je deze review ombuigt van papieren tijger naar effectief strategisch stuurinstrument. De managementreview is een verplichting binnen ISO 9001 en wordt vaak gezien als een “ISO 9001 moetje” om de auditoren tevreden te stellen.  Maar wat als...

Blog: Dit zijn dé 6 beste momenten voor ISO 9001 certificering

Blog: Dit zijn dé 6 beste momenten voor ISO 9001 certificering

Ultieme eerste advies: Start op tijd! 😉  Veel klanten starten met de voorbereidingen voor ISO 9001 als ze een brandende vraag hebben van een klant. Of als er een aanbesteding de deur uit moet. Eigenlijk vijf voor twaalf dus!  In deze blog leg ik uit wanneer het...

Wat is een kwaliteitsmanagementsysteem?

Wat is een kwaliteitsmanagementsysteem?

Als ondernemer of manager weet u als geen ander dat kwaliteit essentieel is voor het succes van uw bedrijf. Maar hoe zorgt u ervoor dat de kwaliteit van uw producten en diensten continu op hoog niveau blijft? De oplossing ligt in een goed opgezet...

Wijzigingen ISO9001 ivm klimaatverandering

Wijzigingen ISO9001 ivm klimaatverandering

  Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) heeft op 23 februari 2024 wijzigingen aangebracht voor alle nieuwe en herziene internationale normen (waaronder ISO9001, 14001 en 27001) om klimaatbewustzijn verder te stimuleren binnen de eigen...

De geschiedenis van ISO9001

De geschiedenis van ISO9001

ISO9001De geschiedenis en het ontstaan van ISO9001In de wereld van kwaliteitsmanagement is ISO 9001 een naam die synoniem staat voor excellentie en continue verbetering. Als bedrijf dat zich inzet voor kwaliteit, is het cruciaal om de geschiedenis van ISO 9001 te...